تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

·                                 Part NumberAX5750 1GBD5-S3DH

·                                 Graphics EngineRADEON HD5750

·                                 Video Memory1GB GDDR5

·                                 Engine Clock700MHz

·                                 Memory Clock1150MHz (4.6Gbps)

·                                 Memory Interface128bit

·                                 DirectX Support11

·                                 Bus StandardPCIE 2.1

·                                 Display ConnectorsDL-DVI/DL-DVI/HDMI/DisplayPort

 

 

 

Specification

Graphics Engine

RADEON HD5750

Video Memory

1GB GDDR5

Engine Clock

700MHz

Memory Clock

1150MHz (4.6Gbps)

Memory Interface

128bit

DirectX Support

11

Bus Standard

PCIE 2.1

Standard Display Connecors

DL-DVI/DL-DVI/HDMI/DisplayPort

Feature Support

DirectX Support

11

OpenGL

Support

CrossFireX Technology

Support

ATI Stream Technology

Support

ATI Eyefinity Technology

Support

ATI Hypermemory Technology

 

Display Support

VGA Output

Via Adapter

DVI Output

Dual Link DVI-I x2

DisplayPort

On Board

HDMI

On Board

TV Output

 

HDTV Output

 

HDCP Support

Support

Maximum Resolution

VGA

2048x1536

DVI

2560x1600

DisplayPort

2560x1600

HDMI

1920x1200

Power Specs + Board Dimensions

Board Dimensions

 

Minimum System Power requirement (W)

500W

Extention Power Connector

One 6-Pin PCI Express Power connector



|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: مقالات GRAPHIC , ,
تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

شرکت NVIDIA بزرگترین تامین کننده تراشه های گرافیکی در جهان، محصول جدید خود را با نام GeForce 8800 Ultra روانه بازار کرد. این کارت گرافیک به عنوان قویترین محصول حال حاظر خط تولیدNVIDIA شناخته خواهد شد که کارایی به مراتب بالاتری را به کاربران حرفه ای و دوست داران بازی های کامپیوتری عرضه خواهد نمود. در این مقاله به بررسی ویژگی های G80 Ultra و بررسی کارایی آن خواهیم پرداخت.

GeForce 8800 Ultra مجهز به بوستر نیترو!  

 

قلب تپنده کارت گرافیک جدیدی که توسط nVIDIA معرفی شده است، چیزی جز تراشه قدرتمند قبلی nVIDIA یعنی GeForce 8800 GTX نیست. با این تفاوت که nVIDIA با استفاده از خنک کننده ای کارا و افزایش ولتاژ تراشه گرافیکی و استفاده از تراشه حافظه با تاخیر پایین تر توانسته است از تراشه G80 هیولایی جدید بسازد. حرفه ای های سخت افزار حتما متوجه نکته موجود در عنوان مقاله نیز شده اند، nVIDIA همان سیاست عرضه کارت های گرافیک GeForce 2Ultra گرقته تا 6800GT و 6800Ultra را دوباره مفید دانسته و با استفاده از روش هایی که توضیح داده شد با آورکلاک کردن تراشه مرجع G80 این محصول جدید را به بازار معرفی کرده است.

 

از جمله تغییراتی که توسط آورکلاک در این کارت گرافیک انجام شده است میتوان به افزایش سرعت هسته به بیش از 612 مگاهرتز، افزایش سرعت سایه زن های متحد (Unified Shader Processors) به 1500 مگاهرتز و سرعت حافظه به 2160 مگاهرتز یعنی بیش از 350 مگاهرتز افزایش سرعت حافظه نسبت به G80 GTX اشاره نمود. کارت گرافیک جدید همچنان از مقدار مشابه G80 GTX یعنی 768 مگابایت حافظه از نوع GDDR3 استفاده می نماید.

 

کارت گرافیک GeForce 8800 GTX   

 

nVIDIA از هنگام عرضه سری 7800، به کارگیری سرعت تپش (Clock Speed) مختلفی را در اجزای تشکیل دهنده GPU را در محصولات خود آغاز نموده است که دلیل اصلی آن اطمینان از حاصل شدن حداکثر کارایی هر بخش تشکیل دهنده GPU می باشد و این به آن معناست که اعمال آورکلاک در این نوع از تراشه ها نیاز به محاسباتی برخلاف مدل های پیشین دارد.

سرعت کار سایه زن های متحد در تراشه G80 همواره مضربی از 2.3 است به این معنا که هرچقدر سرعت هسته اصلی تراشه افزایش یابد سرعت کار سایه زن های متحد 2.3 برابر آن خواهد بود. با این حال به نظر می رسد nVIDIA با انجام تغییرات کوچکی در تراشه G80، این مضرب را از 2.3 به حدود 2.5 در تراشه G80 Ultra افزایش داده است. همانطور که بالاتر اشاره شد سرعت هسته و سرعت سایه زن های متحد در تراشه G80 Ultra به ترتیب 612 و 1500 مگاهرتز می باشد. در کنار آن کارت گرافیک جدید به خنک کننده ای با توان دفع حرارت به مراتب بیشتری نسبت به خنک کننده G80 GTX مجهز شده که وظیفه آن نگاه داری دمای تولید شده توسط این تراشه و در نهایت اطمینان از پایداری و ثبات کاری کارت گرافیک جدید است که اکنون به دلیل ولتاژ اضافه و سرعت هسته بیشتر طبعا دمای بیشتری تولید خواهد نمود.

با توجه به موارد گفته شده و تغییر ضریب کاری سایه زن های متحد در تراشه G80 Ultra، به نظر می رسد دارندگان کارت های GeForce 8800 GTX با فرض برخورداری از خنک کننده های معمولی توانایی دستیابی به سرعت هایی در حد G80 Ultra را نخواهند داشت. با این وجود احتمالا تعداد زیادی از کارت های G80 GTX 768MB با اندکی افزایش ولتاژ و استفاده از خنک کننده قدرتمند و حتی خنک کننده های آبی قادر خواهند بود به سرعت 1458/612 برای هسته و سایه زن های متحد دست یابند که اختلاف چندانی با G80 Ultra نخواهند داشت.

اما همانطور که گفته شد G80 Ultra از تراشه های حافظه جدیدتر و با امکان دستیابی به سرعت های بالاتر از G80 GTX استفاده می کند. تراشه های GDDR3 با سرعت فوق العاده 0.8 نانو ثانیه سامسونگ G80 Ultra ،K4J52324QE-BJ1A را قادر می سازد تا به سرعت 2160 مگاهرتز یعنی بیش از 360 مگابایت بالاتر از G80 GTX دست یابد. در حالی که بیشترین رکورد سرعت حافظه برای G80 GTX با تراشه های حافظه استاندارد، تابحال 2050 مگاهرتز بوده است.

مقایسات اولیه - نتیجه گیری 

 

 

 

 

 


|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: مقالات GRAPHIC , ,
تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

با ان که کمی از ورود کارت گرافیک GTX 460 می گذرد،اما با این وجود استقبال خوبی از این محصول تازه وارد شرکت Nvida شده است.همانطور که می دانید این کارت گرافیک در دو مدل با حافظه های 768 مگابایت و یک گیگا بایت تولید می شود که البته پهنای باند این دو مدل نیز با یکدیگر تفاوت دارند.اگر تصور می کنید که این مقدار حافظه گرافیکی برای شما کافی نیست،یک انتخاب سوم خواهید داشت و ان کارت گرافیک GTX 460  سری Golden Sampleشرکت Gainward است که مجهز به دوگیگابایت حافظه گرافیکی GDDR3 است.براساس اطلاعات بدست ارایه شده حافظه این محصول مانند مدل استاندارد در فرکانس موثر 3600 مگاهرتز کار می کند اما برای ارتقا کارایی،فرکانس پردازنده گرافیکی ان از 675 به 700 مگاهرتز افزایش پیدا کرده است.خروجی های تصویر این کارت نیز شامل یک خروجی HDMI. دو خروجی DVI و یک خروجی D-SUB می شود.

که نیاز سختگیر ترین کاربر را نیز براورده می کند.

سیستم خنک کننده این کارت گرافیک نیز نسبت به مدل اصلی بهبود یافته است.در این خنک کننده مانند محصولات دیگر پیشرفته از لوله های انتقال حرارت شش میلیمتری از جنس مس و یک فن 80 میلیمتری قرمز رنگ در وسط کارت گرافیک استفاده شده است.

Gainward GeForce GTX 460 2GB “Golden Sample”


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: مقالات GRAPHIC , ,
تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

برای شناختن کارتهای گرافیکی تقلبی از اصل راههای گوناگونی وجود دارد ولی بد ترین کارتهای گرافیکی تقلبی، کارتهایی هستند که حافظه گرافیکی آنها کمتر از حدی که رویشان نوشته باشند و برای همین منظور کارت گرافیک TNT2 را مورد بررسی قرار می دهیم.

کارت گرافیک Model M64 TNT2 این کارت گرافیک ها داری 32 گابایت حافظه نیستند و در حقیقت دارای 16 مگابایت حافظه هستند که با بعضی از روش ها و تغییر در کارت گرافیک های 16 مگابایتی انجام می شود وبهترین راه برای فهمیدن این موضوع این است که بگذارید خود ویندوز ایکس پی این کارت گرافیک را بشناسد و شما Driver مربوط به این کارت را نصب نکنید و خواهید دید که ویندوز ایکس پی این کارت گرافیک را 16 مگابایت می شناسد.
روش دیگری هم وجود دارد که از حافظه واقعی این کارت های گرافیکی مطلع شوید و آن این است که بعد از نصب برنامهPower DVD XP به منوی استارت بروید و سپس به قسمت Cyber link Power DVD رفته و گزینه System Diagnostic را انتخاب کنید و سپس diagnostic را بزنید و این برنامه بعد از چند دقیقه با تست کردن کارت گرافیک شما حافظه حقیقی کارت گرافیکتان را نشان می دهد.
در آخر هم باید بگویم که در حال حاظر کارت گرافیک های Geforce & Radeon 7000 تقلبی هم در بازار زیاد یافت می شود پس قبل از خرید کارتگرافیک های Geforce حتما آنها را با برنامه System Diagnostic که به همراه برنامه Power DVD XP عرضه می شود مورد بررسی قرار دهید ، همچنین برای اینکه از کارتهای ATI خیالتان راحت باشد از مدلهای GigaByte که توسط شرکت آواژنگ گارانتی شده اند استفاده کنید که یک یا چند بازی و Power DVD 5.0 را نیز همراه دارند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: مقالات GRAPHIC , ,
تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

کارت گرافیک ATI HD4770 با پروسه ساخت 40 نانومتری موفقیت بزرگی برای ATI محسوب می­ شد حتی بزرگتر از آن چیزی که خیلی­ ها تصور می­ کردند. هر چند به دلیل برخی مشکلات ایجاد شده برای این محصول , تولید و عرضه آن با محدودیت مواجه شد و به تدریج کارت HD4770 به محصولی کمیاب و بعضاً نایاب تبدیل شد. ATI برای مقابله با این مشکل کارت جدید ATI HD4730 را معرفی و عرضه کرد.

Sapphire HD4730

 

کارت ATI HD4730 در حالی با هسته RV770 ( هسته بکار رفته در کارت­های HD4850/HD4870 ) تجهیز شده است که برخی از ویژگی های این هسته تغییر کرده و کاهش یافته ­اند. البته قابل ذکر است که فرکانس کاری هسته گرافیکی به 750 مگاهرتز ارتقا یافته که از این لحاظ می­توان گفت از فرکانس مناسبی برخوردار شده است. تعداد Shader های بکاررفته در این هسته در مقایسه با کارت های HD4850/HD4870 به 640 کاهش یافته است. باس حافظه نیز در کارت HD4730 به 128 بیت کاهش یافته و به تبع آن و بدلیل نوع طراحی کنترلر حافظه , تعداد ROPها نیز به 8 عدد کاهش یافته است.

حافظه ­های بکار رفته در این محصول از نوع GDDR5 است که در کنار باس حافظه 128 بیتی , میزان پهنای باندی برابر با حافظه های GDDR3 بعلاوه باس حافظه 256 بیتی در کارت HD4830 ایجاد کرده است. این پهنای باند برابر با 57.6GB/s می­باشد.

شرکت فونیران بعنوان نماینده Sapphire در ایران محصول جدید Sapphire HD4730 را به منظور بررسی در اختیار لابراتوآر شهر سخت افزار قرار داده است.

کارتی که در این بررسی در اختیار مجموعه شهرسخت­ افزار قرار گرفته , ویژگی مهمی دارد که با ذکر عبارت Value Edition بر­روی جعبه مشخص گردیده است. همین عبارت باعث شد که ابتدا نگاهی به مشخصات کارت با استفاده از دو نرم­ افزار GPU-z و GPU Caps Viewer بیاندازیم :

GPU-z

همانطور که در تصاویر فوق ملاحظه می­شود مشخصات فنی کارت بدرستی در نرم ­افزار GPU-z تشخیص داده نشده که البته می­تواند ناشی از عدم ارایه ویرایشی جدید از این نرم­ افزار باشد. در هر حال با استفاده از نرم­ افزار GPU Caps Viewer توانستیم مشخصات کارت را بدرستی مشاهده کنیم :

GPU Caps Viewer

آنچه واضح است تغییر در فرکانس کاری هسته گرافیکی و میزان حافظه کارت مورد تست نسبت به ویرایش مرجع آن می­باشد. همانطور که مشاهده می کنید فرکانس کاری به 625 مگاهرتز کاهش ولی در عوض میزان حافظه آن به 1024 مگابایت افزایش یافته است.

البته در تست کوتاهی که از این کارت گرفتیم با افزایش فرکانس کاری به 750 مگاهرتز نه تنها کارت در پایداری کامل قرار داشته بلکه کارآیی و قدرت آن نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافت. لذا این تغییر در فرکانس کاری اهمیت چندانی ندارد و براحتی می توان با اورکلاک کارت به فرکانس اصلی دست یافته و بدون نگرانی از قدرت مناسب کارت بهره گرفت.

البته نگاه کوتاهی نیز به صفحه رسمی محصولات سری HD4700 در سایت Sapphire داشتیم که متاسفانه لینک و مشخصات این محصول را در سایت مشاهده نکردیم.

در ادامه نگاهی به مشخصات ظاهری این محصول خواهیم داشت.

Top View

همانطور مشاهده می­کنید این کارت شباهت بسیار زیادی با کارتهای Sapphire HD4830/HD4850 دارد اگرچه PCB آنها متفاوت طراحی شده است.

Memory

نوع حافظه بکار رفته در این محصول از نوع GDDR5 و تولید Qimonda است.

Cooler

کولر بکار رفته در این کارت ساختاری Dual Slot دارد و بهمین دلیل دو اسلات را برای نصب این کارت مورد استفاده قرار خواهید داد.

Output

پورت­های خروجی شامل VGA , DVI و یک پورت HDMI است که در تصویر ملاحظه می شود.

CF Connector

کانکتور­های CrossFireX نیز در این کارت تعبیه شده و استفاده از چندین کارت بصورت همزمان را ممکن ساخته است.

2*6pin Connector

در نهایت تغذیه کارت است که از دو کانکتور تغذیه 6 پین بهره گرفته است. البته برای کارتی در این رده استفاده از دو کانکتور تغذیه 6 پین کمی تامل برانگیز است چراکه این نوع تغذیه را بیشتر بر روی کارت های رده بالا مشاهده کرده ایم.

کارت Sapphire HD4730 با گارانتی فونیران و قیمت 155 هزارتومان قابل تهیه می باشد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: مقالات GRAPHIC , ,

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آخرین مطالب

/
از این که به وبلاگ من سر زدید خیلی خیلی ممنونم باتشکر حمیدرضاخوری